Jumat, 08 Januari 2016

Geguritan



Geguritan
Masyarakat Jawa wis kenal geguritan (puisi) kawit jaman kuna-makuna. Ing jaman masyarakat migunakake basa Jawa kuna wis dikenal wujud geguritan sing diarani kakawin. Wujud prosane sinebut purwa. Rikala ing jaman basa Jawa tengahan utawa jaman Majapahit, geguritan katelah kidung. Ing jaman Mataram tekan jaman Surakartanan, geguritan katelah tembang, wujude tembang gedhe, tembang tengahan, lan tembang cilik utawa Macapat. Ing jaman kamardikan rikala taun patang puluhan limanan ana geguritan ning beda banget karo geguritan jaman saiki sing bebas wujude. Jaman patang puluhan geguritan biyasane kawiwitan saka tembung sun nggegurit.
Geguritan kuwi apike dirungokake. Amarga miturut ahli sastra Roman, Ingarden, geguritan kuwi ibarate kaya dene kue lapis. Miturut Riffaterre, geguritan ibarate kue dhonat.Lapis sepisan kuwi uni utawa swara, mula apike geguritan kuwi kududiwaca. Ana bab-bab kang wigati lan prayoga disetitekake nalika maca geguritan, yaiku bab teknis lan nonteknis.
Bab nonteknis kayata nggatekake panggonan pamaca. Tuladhane ing ruang ngendi, pira sing ngrungokake, ana ing jaba utawa jero ruangan. Bab iki penting kanggo nemtokake seru lan orane swara. Kapindho nyetitekake para pamirsa nalika maca. Tegese nggatekake cacahe pamirsa kang ana ing jero ruangan, rame lan orane sing padha guneman, kanggo nemtokake konsentrasi lan ngajab para pamira migatekake pamacane geguritan.
Bab teknis sing perlu digatekake, yaiku sadurunge maca kudu mangerteni surasane geguritan. Carane kanthi maca batin murih mangerteni surasane. Kapindho nggoleki tembung-tembung sing digunakake kanggo ngemot surasane geguritan. Tembung-tembung mau sing tundhone kawaka kanthi tekanan utawa stre. Sabanjure maca kanthi tembung-tembung kang cetha (lafal) lan jeda kang trep adhedhasar surasane tembung, kang ngemot teges. Tegese jeda pamacaning geguritan ora sakepenake nanging adhedhasar satuan semantik.




Tidak ada komentar:

Posting Komentar